12/04/2021
Project:

Zeeslag

Voor de derde schoolperiode was het de bedoeling om alle opgedane kennis te bundelen en toe te passen bij de ontwikkeling van een webbrowsergame. Onze keuze viel op het creëren van het klassieke spel Zeeslag, waarbij we gebruikmaakten van JavaScript en PHP als ontwikkelingstechnologieën.

Uitleg

Hoe werkt het?

1. Het Plaatsen van Schepen:
Het spel begint met speler 1, die 6 schepen moet positioneren op een speelveld van 5×5 vakjes. De schepen worden normaal gesproken voorgesteld als aaneengesloten vakjes op het speelveld en worden meestal weergegeven in groene kleur. De plaatsing van de schepen gebeurt op het speelveld dat rood is.

2. Bevestigen en Verbergen:
Zodra speler 1 klaar is met het plaatsen van zijn schepen, moet hij/zij op “Klaar” drukken om de plaatsing te bevestigen. Op dat moment wordt de positie van de schepen opgeslagen, en het volledige speelveld wordt blauw gemaakt, zodat de locatie van de schepen niet meer zichtbaar is.

Uitleg

3. Plaatsing door Speler 2:
Nu is het de beurt aan speler 2 om hetzelfde te doen. Hij/zij plaatst ook 6 schepen op het 5×5 speelveld.

4. Raden en Aanvallen:
Zodra speler 2 ook klaar is, begint het raden en aanvallen. Speler 2 heeft de mogelijkheid om als eerste te raden. Hij/zij selecteert een vakje op het 5×5 speelveld van speler 1 en probeert te raden of er een schip in dat vakje ligt.

5. Herhalen van Raden:
Als speler 2 correct raadt en een schip vindt, krijgt hij/zij nog een kans om te raden. Dit gaat door totdat speler 2 een fout maakt.

Uitleg

6. Aflossing van Beurten:
Als speler 2 een fout maakt in zijn raden, gaat de beurt over naar speler 1, die nu mag raden op het speelveld van speler 2.

7. Winnaar bepalen:
Dit proces van raden en aanvallen wordt herhaald totdat een van de spelers alle 6 schepen van de tegenstander heeft geraden. De speler die als eerste alle schepen van de tegenstander tot zinken heeft gebracht, wint het spel.

Bijbehorende documentatie zijn onder andere:
Functioneel Ontwerp, Product Backlog, Scrumboard, Sprint Backlog, planning, ERD, UML, wireframes, presentatie oplevering.

Vragen? Neem contact met mij op, of keer terug naar het overzicht