03/12/2023
Project:

NodForSped PyGame

NodForSped is een racespel ontwikkeld in Python met PyGame, waarin spelers kiezen uit vier auto's en racen tegen een computer tegenstander. Het spel bevat drie uitdagende levels en een leaderboard voor scoretracking.

Ready. Set. GO!

Demonstratie

Tijdens het eerste semester van Informatica op de Hogeschool Rotterdam heb ik samen met Yassine een racespel ontwikkeld met behulp van Python (en PyGame). In dit leuke project kwam de geleerde Python kennis goed van pas, en het was tegelijkertijd ook een creatief project om een interactief spel te bouwen. Het spel bevat drie levels die steeds moeilijker worden, waarbij elk level een nieuwe uitdagingen introduceert, zoals olievlekken op de baan en verhoogde snelheden. Daarnaast hebben we een leaderboard gemaakt om scores in een JSON-format vast te leggen en deze weer te geven in het menu.

Gameplay

Auto’s, Levels en Mechanica

In NodForSped kunnen spelers kiezen uit vier verschillende auto’s. Deze auto’s hebben geen voordelen, maar enkel een ander uiterlijk. In het spel maken we gebruik van masking, waarbij afbeeldingen als coördinaten worden gebruikt om de grenzen van de racebaan te bepalen, zodat een auto niet van de baan kan. Het spel bevat drie levels: een standaard race, een uitdagende baan met obstakels zoals olievlekken, en een moeilijk level met verhoogde snelheid. Zodra je buiten de baan gaat, word je teruggezet naar het begin. Je racet altijd tegen de computer (op het scherm de grijze Porsche 911), die zelfstandig rijdt in een oneindige loop.

Vragen? Neem contact met mij op, of keer terug naar het overzicht